Постинг
10.08.2016 21:23 -
Кубизмът - крайната граница на нормалността.
Съществува легенда, която гласи, че когато умира красивата бяла птица лебед пее своята последна песен. В нея е събрано всичко най-ценно като преживяване от един живот. Тълкуването, което може да се намери за тази красива поетичност е в дефиницията за "последното, предсмъртно произведение на твореца, последната му творческа изява". Смъртта на живописта не може да бъде поставяна под съмнение след началото на XX век. Възникват стилове и течения, които видоизменят не само начина по който изглеждат творбите на живописците, но и отношението и възприятието на зрителите. Като последен бастион в битката между класическата, разбираема живопис и налагащата се модерна, неразбираема, поне за мен, абстрактна живопис, стои кубизмът. Това е също почти толкова непонятен за мен стил, който все още обаче носи чертите на нещо, което може да бъде възприето, което има визуален смисъл. Началото на кубизма е поставено от постимпресионистът Пол Сезан или по-скоро неговият стил е повлиял творците разработили кубизма. Самият той представя обектите като обобщени геометрични фигури. Такова е и неговото схващане за живописта - че "всеки обект може да бъде представен като геометрично тяло". Раздробен на много части и представящ няколко аспекта едновременно. По-долу е представена картината на Пол Сезан " Auvers-sur-Oise". Тази картина е открадната през 2000 г. от Музея за изкуство в Оксфорд, Англия и следите и се губят вече цели шестнадесет години.
"Auvers - sur - Oise" - Paul Sezane - 1889
Кубизмът като стил повлиян от техниката на Пол Сезан започва да се развива най-вече в живописта на Жорж Брак и испанският художник Пабло Пикасо, които живеят в Монпарнас, Париж по едно и също време. Незаслужено обаче Пабло Пикасо е по-известният от двамата тъй като и Жорж Брак има своя дял в разитието на кубизма. И то немалък. Той и Пабло Пикасо заедно разработват кубизма през 1908 г. Жорж Брак обаче участва в Първата световна война и бива ранен. Това дава предимство на Пабло Пикасо, който през това време твори и се утвърждава като име в кубизма. Постепенно Жорж Брак с времето се завръща към класическото, академично изкуство.
Жорж Брак - 1906
Картината на Пикасо - "Герника" - внушително платно, е отговорът на твореца на варварската бомбардировка на германските съюзници на Франко над Герника - древната столица на баските. Тази картина остава едно от най-вълнуващите и изразителни творби на кубизма, въпреки, че към това време кубизмът вече е преживял своя разцвет.
"Герника" - Пабло Пикасо - 1937
"Девойка с мандолина" - Пабло Пикасо - 1910
По-известните имена в кубизма са тези на Хуан Грис, Фернан Леже, Робер Делоне...
Портрет на Пабло Пикасо - Хуан Грис / след 1906
Дим над покривите - Фернан Леже - 1911
Червената кула (Марсово поле) - Робер Делони
Кубизмът според мен бележи края на една дълга епоха в живописта. Епохата на разбираемото, на все още възприеманото от човешкото око и съзнание в рамките на нормалното. Възникналите по-късно течения и стилове в живописта изискват изключително развито въображение или нестандартен поглед за да бъдат разтълкувани. От момента в който масовото съзнание престане да възприема живописта като такава, тя престава да съществува и като изразно средство и като обект на въздействие върху масовия зрител.
Използвани източници: Собствени - наблюдения, разсъждения, умозаключения
Взаимствани - снимки, общоизвестни факти
Бележка: Не съм имал намерение да пиша алтернативна Уикипедия и по тази причина съм се опитал да избегна всякакви излишни според мен обяснения, дати и събития. Ако някой би проявил по-задълбочен интерес към темата, то би могъл да използва линковете (в синьо). Тъй като и мотото на Blog.bg е: "Твоята гледна точка", съм си позволил да изкажа само свои мнения, които може и да не бъдат приети за верни или да се счетат за неточни.
"Auvers - sur - Oise" - Paul Sezane - 1889
Кубизмът като стил повлиян от техниката на Пол Сезан започва да се развива най-вече в живописта на Жорж Брак и испанският художник Пабло Пикасо, които живеят в Монпарнас, Париж по едно и също време. Незаслужено обаче Пабло Пикасо е по-известният от двамата тъй като и Жорж Брак има своя дял в разитието на кубизма. И то немалък. Той и Пабло Пикасо заедно разработват кубизма през 1908 г. Жорж Брак обаче участва в Първата световна война и бива ранен. Това дава предимство на Пабло Пикасо, който през това време твори и се утвърждава като име в кубизма. Постепенно Жорж Брак с времето се завръща към класическото, академично изкуство.
Жорж Брак - 1906
Картината на Пикасо - "Герника" - внушително платно, е отговорът на твореца на варварската бомбардировка на германските съюзници на Франко над Герника - древната столица на баските. Тази картина остава едно от най-вълнуващите и изразителни творби на кубизма, въпреки, че към това време кубизмът вече е преживял своя разцвет.
"Герника" - Пабло Пикасо - 1937
"Девойка с мандолина" - Пабло Пикасо - 1910
По-известните имена в кубизма са тези на Хуан Грис, Фернан Леже, Робер Делоне...
Портрет на Пабло Пикасо - Хуан Грис / след 1906
Дим над покривите - Фернан Леже - 1911
Червената кула (Марсово поле) - Робер Делони
Кубизмът според мен бележи края на една дълга епоха в живописта. Епохата на разбираемото, на все още възприеманото от човешкото око и съзнание в рамките на нормалното. Възникналите по-късно течения и стилове в живописта изискват изключително развито въображение или нестандартен поглед за да бъдат разтълкувани. От момента в който масовото съзнание престане да възприема живописта като такава, тя престава да съществува и като изразно средство и като обект на въздействие върху масовия зрител.
Използвани източници: Собствени - наблюдения, разсъждения, умозаключения
Взаимствани - снимки, общоизвестни факти
Бележка: Не съм имал намерение да пиша алтернативна Уикипедия и по тази причина съм се опитал да избегна всякакви излишни според мен обяснения, дати и събития. Ако някой би проявил по-задълбочен интерес към темата, то би могъл да използва линковете (в синьо). Тъй като и мотото на Blog.bg е: "Твоята гледна точка", съм си позволил да изкажа само свои мнения, които може и да не бъдат приети за верни или да се счетат за неточни.
Вълнообразно
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 10